Cykelsemester i nordligaste Tyskland juli 2011
Dag 1 24/7 Löddeköpinge-Trelleborg 60 km

Ivriga att pröva vårt nya liv som cykelturister gav vi oss iväg vid lunchtid från Löddeköpinge mot Trelleborg. Det regnade och blåste en först sydvästlig och sedan sydöstlig vind på minst 10 m/s. Vi cyklade via Malmö för att äta där, vilket ändå inte blev något bra val, dock utan bestående men utom att Åke fick för lite näring och det kostar på när man cyklar. Om det var motigt på 101:an var det ingenting mot den sista milen på 108:an! Rak sydlig vind i huvudet, men så fick vi ju "belöningen", det regnade inte sista halvtimmen-wow. Etappen var en riktig prövning. På Shell-macken skulle Åke fylla på luft och böjde ventilen lite för mycket...Kaffe och kanelsnäcka på Shell-macken gjorde att man trodde på livet igen. Fleecetröjorna åkte fram och vi fick bekräftat att vi hade vattentät packning, fleecarna var torra och fina. Tråkigt inslag som Scandlines stod för var att vi fick inte cykla i hamnområdet (fast TT:s cykelpassagerare fick) så vi fick vänta utanför en grind och när väl bussen kom fick vi cykla fast bara för att stå och vänta på ett nytt ställe. Tilläggas bör att det vid det laget börjat regna igen, det öste ner och blåste riktigt ordentligt. Väl ombord  gungade det rejält men vi var för trötta för att tänka på detta, natten mellan Trelleborg och Rostock är  kort...

Packningen! En skön konst som varje cykelturist ska lära sig behärska.

Nya krafter hämtade på Shell-macken i Trelleborg.
Dag 2 25/7 Rostock-Kühlungsborn 62 km

Efter en ordentlig frukost cyklade vi av färjan och möttes av samma duggregn men utan vind. Vi hittade en fin cykelväg precis utanför hamnområdet, 7 km in till centrum. Vi såg Rostock vakna från ett konditori i väntan på att en cykelaffär skulle öppna för att  köpa en ny ventil till Åkes bakhjul, men väl där tyckte handlaren att det inte behövdes, fyllde snällt på luft med sin specialutrustning så det blev en billig runda. Åke hade däremot glömt sin fleece under huvudkudden på färjan(tunn kudde...) så jag köpte en ny till honom på C&A för 15 EUR. Vi cyklade till Warnemünde och åt en god lunch. Där var fullt av turister och gott om restauranger som prispressade luncherna. Solen gjorde försök att komma fram så då plockade jag fram mina solglasögon, de visade sig vara i två delar men kunde hållas ihop resten av resan...

Warnemünde, hamnrundturer fanns flera olika

Warnemünde, "fiskburgare" var omåttligt populära!
Efter Warnemünde cyklade vi en jättefin men väldigt lerig skogsväg, som alltså skulle vara cykelled, till Heiligendamm. Cyklarna blev väldigt leriga kanske inte så farligt för min robusta treväxlade Skeppshult men Åkes lite finare touringcykel blev något ledsen i växlarna. Sedan blev det normal väg till Kühlungsborn som var målet för kvällen. Kühlungsborn var superfint men vi var så trötta attdet bara blev en kort promenad innan vi slocknade i vårt tält när det fortfarande var fullt ös på campingen.

Heiligendamm, för tillfället övergivna "korgstolar"

Heiligendamm, paus med vatten och lite mellanmål

Kühlungsborn, nyduschad och ren inför ny dag

Kühlungsborn, minsta tältet på campingen?

Kühlungsborn, solen tittar fram på riktigt efter frukost

Kühlungsborn, del av den trevliga strandpromenaden
Dag 3 26/7 Kühlungsborn-Zierow 56 km

Redan vid ihop-packningen tisdag morgon kändes det lite varmare och när vi åt en god frukost på ett bageri med havsutsikt kom solen fram! Vi trampade mest Bundesstrasse denna dag, brända av "turistcykelvägarna" som var skogsvägar och lervägar när det regnat mer än normalt i juli...Ca 15.00 ankom vi Wismar som också är en lite pärla, men där fick vi reda på att närmaste camping var ytterligare 10 km bort! Bäst att ladda med lite lunch i denna "svensk-stad", fast några andra svenskar än oss själva hörde vi inte, och sedan trampa vidare till Zierow där campingen låg underbart fint vid havet. Installerade oss och avslutade kvällen vid stranden med varsin "burkdrink".

Efter backen upp från Kühlungsborn

Wismar, fullt av fina hus

Zierow, stranden vid campingen

Zierow camping
Dag 4 27/7 Zierow-Lübeck 63 km

Dagen började med att min fleece var borta när vi precis packat tältet..som också var svårt att få in i sin påse... men Åke vägrade öppna tältpåsen igen-fast det behövdes ingen fleece den dagen...Campingrestaurangen öppnade 12.00 och en konkurrent utanför stängde frukostserveringen när vi kom dit så inte förrän 10.00 kom vi till en imbiss (snabbmat på tyska) längs med vägen som serverade kaffe,fralla och Thüringerkorv. Sedan flöt kilometrarna på igen, även denna dag i huvudsak Bundesstrasse. Strålande sol gjorde att bytte till bikiniöverdel/bar överkropp och livet lekte. Närmare Lübeck blev det cykelväg fast helt nära Lübeck blev vi bestämt omledda i en halvcirkel, men hur vet man om det finns cykelvägar en annan väg? bara genom att man cyklat där tidigare... Vi åt lunch inne i Lübeck och sedan total utflippning: vi tog in på Mövenpick hotell, duschade, vädrade det daggblöta tältet och gick ut som nya människor på stadens gator och tog en öl. Vädret var fortfarande som en sommarkväll ska vara och det blev kaffe och Mövenpickglass i baren innan en tidig kväll(igen!).

Dagboken skrivs lite i varje dag

Lübeck en vacker kväll i juli
Dag 5 28/7 Lübeck-Travemünde 26 km

Sovmorgon, stor hotellfrukost, vila innan check-out, detta var vår vilodag. Cykel till Travemünde var inte så långt men att först följa skyltningen för bilar  blev en extra rundning av Lübeck...En del av cykelvägen var en gratis shuttlebuss genom Herrentunnel. I Travemünde var det också varmt och soligt vilket passade bra när det var Travemündes seglarvecka med marknad och matstånd.
Väl ombord på TT-lines Nils Holgersson var det trevligt att tvätta sig, bubbla och basta lite följt av ett stillsamt barbesök( Gulaschsoppa, vin, vatten).

Avslöjad! Har bott på hotell!

Men de hade i alla fall en cykelparkering...

Shuttlebus för cyklister genom Herrentunnel

Gott  om spännband att fästa fast cykeln ombord

Väntar på ombordcykling, i huset bakom jobbar mina Travmündekollegor

Som cyklist kan man känna sig liten i vissa sammanhang...
Dag 6 29/7 Trelleborg-Löddeköpinge 62 km

Tillbaka i Sverige möttes vi av ca 20 grader och "småregn". Milen på länsväg 108 fram till länsväg 101 gick smidigare än på söndagen. Klockan 10.00 var vi i Malmö City, tog en liten promenadpaus och fika, strax efter 12.00 var vi hemma i Löddeköpinge!

Sverige, inte helt olikt norra Tyskland?